دانلود پاورپوینت بهائیت و شیخیه
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی
دانلود پاورپوینت بهائیت و شیخیه

دانلود-پاورپوینت-بهائیت-و-شیخیهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 177 اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بهائیت و شیخیه
فصل اول : شيخيه
بنیانگذار شيخيه
شيخ احمد احسائي
شيخ احمد احسايى (1166-1241ق) است كه در احساء در شرق عربستان به دنيا آمد. وى براى تحصيل به نجف و كربلا ‏رفت و اجازه اجتهاد گرفت. تعبيرات فلسفى قديم متأثر از آثار سهروردى را با اخبار اهل‏بيت( ‏ع) درهم ‏آميخت و روش جديدى را بنا ‏نهاد. مثلاً قائل است كه:
وجود و ماهيت هر دو اصيل هستند.
علامه حسن زاده آملى: شيخ احمد احسايى كه قائل به اصالت وجود و ماهيت است و قواعد فلسفى را معتبر نمى‏داند، بدون آنكه متوجه باشد در گرداب ثنويت (و شرك) افتاده است كه قائل به يزدان و اهريمن هستند و سهمى از توحيد ندارند.
حكيم الهى حاجى سبزوارى : از معاصران ما برخى قواعد حكمت را قبول ندارند و به «اصالت وجود و ماهيت» قائل شدند و در بعضى از آثار خود آوردند وجود منشأ كارهاى خير و ماهيت، منشأ كارهاى شر است و همه اين آثار، اصيلند . پس منشأ صدور آنها به طريقه اولى، اصيل خواهد بود.
مهم‏ترين موارد اختلاف شيخيه با ديگر مسلمانان : 1. معاد: شيخ قائل به معاد روحانى است و از آن به «هور قليايى» كه نوعى جسم لطيف است تعبير مى‏كند. هورقليا كلمه‏اى سريانى به معنی قالب مثالى است و از اصطلاحات فلسفى شيخ احمد احسايى است. شيخ احمد دو جسم براى انسان قائل است: الف) كالبد ظاهرى : كه بدن جرمانی و دنیوی است و در قبر، تجزيه و زوال مى‏پذيرد و عناصر آن به طبيعت برمى‏گردد. ب) جسد هور قليايى: كه فناپذيرى جسد اول را ندارد و بعد از متلاشى شدن جسم، آنچه كه در روز رستاخيز محشور می شود همين جسم مثالى و هورقليايى است كه ثواب و عقاب اخروى به همين جسم بر مى‏گردد.

 

دانلود فایل





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: